זה המקום להתעדכן ולהרחיב את הידע על מדיניות חברתית כלכלית.

בודדים לא רק בחגים

תופעת בדידות קשישים לא מתרחשת רק בחגים אלא במהלך כל השנה. היוזמה של משרד הרווחה לאירוח אזרחים ותיקים בבתי אבות במהלך חגי תשרי היא מבורכת, אך צריך תוכנית ממשלתית שתסייע להם במהלך כל השנה (יקותיאל משי, סרוגים)
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

בודדים לא רק בחגים

יוזמת משרד הרווחה והביטחון החברתי, המאפשרת אירוח אזרחים ותיקים בבתי אבות במהלך חגי תשרי, היא יוזמה מבורכת שמטרתה להפיג את תחושת הבדידות ולהעניק תחושת שייכות לקשישים, במיוחד בתקופת החגים. עם זאת, על אף חשיבותה, יש להדגיש את הצורך בתוכנית ממשלתית קבועה שתטפל בתופעת הבדידות גם בימי שגרה, ולא רק בזמני חירום וחגים.

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך ש-32% מבני 65-74 מדווחים על תחושת בדידות, ושיעור זה עולה ל-42% בקרב מי שמעל גיל 75. הבדידות אינה רק בעיה רגשית, אלא משפיעה לרעה גם על הבריאות הפיזית והנפשית של הקשישים. קשישים רבים החיים לבדם חשופים לסיכון מוגבר לתחלואה, ירידה קוגניטיבית ואפילו מוות, מבלי שאף אחד יבחין בכך במשך ימים ארוכים. מצב זה מעמיד את החשיבות בפיתוח תוכניות שיספקו מענה קבוע ומקיף לאוכלוסייה זו.

לצערנו, בשנים האחרונות נרשמה עלייה מדאיגה במספר המקרים שבהם קשישים נמצאו ללא רוח חיים בבתיהם. לפי נתוני יחידת 360 זק"א בשנת 2020 אותרו 167 קשישים שנפטרו לבדם בבתיהם ללא מענה בזמן. בשנת 2021 עלה מספר המקרים ל-175, ובשנת 2022 המספר הגיע ל-181. בשנת 2023 אמנם חלה ירידה קלה, עם 179 מקרי פטירה, אך בשנת 2024 (עד חודש אוגוסט) כבר אותרו 186 קשישים שנפטרו בבתיהם ללא כל ידיעה מוקדמת. נתונים אלה מדגישים את הצורך הקריטי בפיתוח מערכות תמיכה והגנה שימנעו מקרים טראגיים אלו.

בקרב קשישים עריריים, היעדר הקשרים החברתיים יוצר ניתוק מהסביבה ומהמשפחה, דבר שמעמיק את תחושת הבדידות ומחמיר את מצבם הבריאותי. אחד האתגרים המרכזיים הוא הפגיעה בקשרים החברתיים ובהיעדר מעקב רפואי צמוד. קשישים רבים שנסמכים על רופא קבוע ומכירים היטב את סביבת חייהם מוצאים עצמם מנותקים לחלוטין, בעיקר כאשר הם נאלצים לפנות מביתם ולשהות בבתי מלון או במקומות זמניים אחרים.

יש צורך בפיתוח פתרונות קבועים שיכללו ביקורי בית סדירים על ידי אנשי מקצוע ומתנדבים, לצד הקמת מערכות טכנולוגיות שיסייעו למעקב אחר קשישים המתגוררים לבדם. השימוש בטכנולוגיה, בשילוב עם מגע אנושי, יכול להוות תוספת משמעותית שתמנע את תחושת הבדידות ותספק מענה זמין ומידי במצבי חירום ובשגרה.

הפתרונות הטכנולוגיים, כמו התקני חירום אישיים שמאפשרים לקשישים ליצור קשר מיידי עם גורמי רפואה או עזרה, או מערכות ניטור שמזהות חוסר פעילות חריגה אצל הקשיש ומדווחות על כך אוטומטית, יכולים להציל חיים במקרים שבהם אין מענה מהיר של בני משפחה או שכנים. הפיתוח וההנגשה של טכנולוגיות אלו חייבים להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה. פתרונות אלה יסייעו לא רק במניעת בדידות, אלא גם במתן מענה מיידי במקרי חירום רפואיים.

במקרים טרגיים רבים, קשישים שנפטרים כתוצאה מהתדרדרות במצבם הבריאותי או בעקבות בדידות קיצונית מתגלים רק לאחר ימים ארוכים, מצב שמבהיר את הצורך הדחוף בפיתוח תוכניות מניעה שיבטיחו קשר רציף עם אוכלוסייה זו. לצד יוזמות קצרות טווח כמו זו של משרד הרווחה, יש לפתח מענה ארוך טווח להפגת הבדידות, אשר יפעל לאורך כל השנה וימנע מקרים טרגיים אלו.

בסיכומו של דבר, יוזמת משרד הרווחה היא צעד חשוב, אך על הממשלה לפעול לפיתוח מערך מקיף שיתמודד עם תופעת הבדידות בקרב קשישים, במיוחד בקרב עריריים החיים בבדידות ממושכת. תוכניות קבועות, משולבות עם פתרונות טכנולוגיים ומגע אנושי, יסייעו לשמור על בריאותם הפיזית והנפשית של הקשישים ולמנוע מקרי מוות מיותרים הנגרמים כתוצאה מהבדידות.

פורסם באתר סרוגים, 20.10.24

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

עשוי לעניין אותך...

תגובות

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת