קמפיין הסברה למאבק בעושק הקשישים בישראל

נלחמים בתופעת ההונאה ועוקץ אזרחים ותיקים

ביוזמה משותפת של יקותיאל משי, מנהל קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת 121, עם משרד הרווחה והביטחון החברתי, הושק קמפיין הסברה ייחודי להתמודדות עם תופעת ההונאה והעוקץ בקרב אזרחים ותיקים. את הקמפיין אישר וקידם שר הרווחה, יעקב מרגי, בהובלת העיתונאית והמגישה רינה מצליח, אשר הצטרפה בהתנדבות למאמץ חשוב זה.

תמונת מצב

תופעת ההונאה והעוקץ בקרב אזרחים ותיקים בישראל היא חמורה ובזויה, כאשר הדיווחים על מקרי הונאות ועוקץ עלו באופן מדאיג בשנים האחרונות. לפי נתוני משרד הרווחה, מספר הדיווחים על מקרים אלו ביחידות העירוניות המיועדות לטיפול בהתעללות והזנחה של אזרחים ותיקים זינק פי 2.5 בשנת 2023, מ-49 מקרים בשנת 2022 ל-109 מקרים. הונאות אלו פוגעות באזרחים הוותיקים מבחינה כלכלית, רגשית ונפשית, ומותירות אותם לעיתים קרובות חסרי אונים וללא תמיכה מספקת.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

אתם הכוח שלנו לשנות!

הצטרפו לתמיכה ועדכונים:

המענים הקיימים

כיום קיימים מספר מענים להגנה על אזרחים ותיקים מפני הונאות:

  1. יחידות עירוניות ומוקדים ממשלתיים לטיפול בהתעללות והזנחה של אזרחים ותיקים: יחידות אלו מקבלות דיווחים על מקרי הונאה ומטפלות בהם. עם זאת, מספר מקרי ההונאה ממשיך לעלות באופן מדאיג.

  2. חוקים ומהלכים משפטיים: קיימים מספר חוקים שנועדו להגן על אזרחים ותיקים מפני הונאות, אולם התנגדויות משפטיות ואי-הצלחת חקיקה מקיפה מעכבים את המאבק בתופעה.

  3. יוזמות פרטיות: ארגונים ועמותות שונים פועלים להעלאת מודעות ולספק מידע לאזרחים ותיקים, אך השפעתם מוגבלת בשל משאבים מוגבלים וחוסר תיאום.
קמפיין הסברה למאבק בעושק הקשישים בישראל

איך אנחנו מובילים את השינוי?

כדי לתת מענה לתופעת ההונאה והעוקץ בקרב אזרחים ותיקים, הצענו בשלב ראשון להוביל קמפיין הסברה ארצי שיכלול את המרכיבים הבאים:

  1. סרטון הסברה: סרטון בהובלת העיתונאית רינה מצליח, שכולל מידע חיוני ופרקטי על התופעה, דוגמאות ממשיות ועצות להתגוננות. הסרטון יוקרן ברשתות החברתיות, במרכזי יום, מחלקות רווחה, ארגונים ציבוריים, בתי אבות ומרכזי דיור מוגן.

  2. רול-אפים ואמצעי פרסום נוספים: רול-אפים בשפות שונות יוצגו במסכים הממוקמים בקופות החולים, בתי חולים, סניפי הביטוח הלאומי, מחלקות הרווחה, מועדוני קשישים ובתי גיל הזהב ברחבי הארץ. המודעות יכללו כללי זהב של "עשה ואל תעשה" והכוונה למקרי עוקץ נפוצים.

  3. הפצת מידע במוסדות הציבוריים: הקמפיין יגיע למאות אלפי צפיות ויוצג במוסדות הציבוריים הקיימים, במטרה להבטיח חשיפה רחבה למסר ולכלים המעשיים המוצעים.

  4. שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה רלוונטיים: מחלקת הדוברות של משרד הרווחה והעבודה וביטוח לאומי תוביל את הקמפיין, תוך שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה נוספים, על מנת להבטיח את הצלחתו והגעתו לקהל היעד.

הישגים ופעילות עד כה

  1. השקת קמפיין הסברה: לאחר יוזמה ועבודה משותפת של יקותיאל משי, מנהל קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת 121, עם משרד הרווחה והביטחון החברתי, ובהתנדבות העיתונאית והמגישה רינה מצליח, הושק קמפיין ההסברה הייחודי ברשתות החברתיות ובתוך ימים צבר מאות אלפי צפיות. הקמפיין יוקרן גם במרכזי יום, מחלקות רווחה וארגונים שונים.
  2. הפצת הסרטון במוסדות רווחה: פרסום שוטף של סרטון ההסברה בבתי אבות, דיור מוגן, מרכזי יום ומועדוני קשישים הפועלים תחת משרד הרווחה.
  3. שיתוף פעולה עם האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים בישראל: פרסום סרטון ההסברה בכל 200 מסגרות הדיור אשר מפעיל האיגוד ברחבי הארץ.
  4. חשיפה רחבה בתקשורת: קיום מספר ראיונות בתוכניות טלויזיה ובתוכניות רדיו, אשר הציגו את הקמפיין וסייעו בעלאת המודעות לתופעת ההונאה ועוקץ אזרחים ותיקים.

צפו בסרטון הקמפיין

ממצאי מחקר ופעילות בתקשורת

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת